EU:n uusi TTPA-sääntely edellyttää Metaa lopettamaan poliittiset, vaali- ja yhteiskunnalliset mainokset EU:n alueella lokakuusta 2025 alkaen.

Kyse on laajasta muutoksesta, joka koskee monia kolmannen sektorin toimijoita – järjestöjä, liittoja, säätiöitä ja kuntia. Iso osa Creative Coden asiakkaista toimii juuri tällä kentällä: he viestivät yhteiskunnallisista teemoista, kuten hyvinvoinnista ja ympäristöstä. Nyt tuo viestintäympäristö tulee muuttumaan merkittävästi.

Uudistus koskee kaikkea sisältöä, joka käsittelee yhteiskunnallisia teemoja, kuten:

  • ympäristöä ja ilmastoa
  • koulutusta ja tutkimusta
  • terveyttä ja hyvinvointia
  • tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia
  • sekä paikallista kehittämistä ja yhteisöjen vahvistamista.

Jopa yritykset, jotka puhuvat vastuullisuudesta tai yhteisövaikutuksista, voivat saada “yhteiskunnallisen mainonnan” leiman.

Toisin sanoen juuri niitä aiheita, joita kolmannen sektorin toimijat nostavat esiin päivittäin.

Jos maksettu mainonta on ollut osa teidän varainhankinnan strategiaa tai tärkeä keino näkyvyyden saamisessa, nyt on aika uudistaa ja päivittää toimintatapoja.

Rakenna oma, kestävä näkyvyys

Tämä rajoitus ei vie pois viestinnän mahdollisuuksia, mutta se vaatii tarkastelemaan niitä uudesta kulmasta. Vaikutusvoima ja näkyvyys säilyvät, jos otatte nämä keinot käyttöön:

1. Panosta orgaaniseen näkyvyyteen

Orgaaninen näkyvyys on edelleen sallittua, ja se tulee nousemaan uudelleen keskiöön.
Teidän vahvuus on jo valmiiksi aitous ja merkityksellisyys – nyt ne kannattaa kääntää systemaattiseksi sisältöstrategiaksi.

2. Rakenna oma, kestävä näkyvyys

Verkkosivut, uutiskirjeet, jäsenviestintä ja tapahtumat ovat yhä teidän hallinnassa! Edelleen vahvoja tapoja saavuttaa kohderyhmää:

  • Päivittäkää verkkosivujanne
  • Lähettäkää säännöllisesti uutiskirjeitä, joissa kerrotte toiminnastanne kuulumisten muodossa
  • Luokaa yhteisölle mahdollisuuksia aidoille kohtaamisille

Kun hyödynnätte monikanavaisuutta, ette ole enää riippuvaisia yksittäisestä alustasta tai sen säännöistä tai niissä tapahtuvista muutoksista.

3. Yhdistä voimat ja hyödynnä viestintäkumppanuuksia

Yksi teidän suurimmista voimavaroista on yhteistyö. Se on myös uusi näkyvyyden valuutta.

Kun mainosbudjetit eivät enää ratkaise näkyvyyttä – verkostot ratkaisevat.

  • Yhdistä voimat muiden järjestöjen, oppilaitosten ja paikallisten toimijoiden kanssa
  • Hyödynnä mikro- ja nanovaikuttajien yhteistyötä

Ja osallista yhteisöä järjestämällä tempauksia, keskustelusarjoja ja somehaasteita

Nyt on aika reagoida

  1. Tehkää kartoitus nykyisestä näkyvyydestänne
  2. Rakentakaa suunnitelma orgaaniselle näkyvyydellenne
  3. Kehittäkää omaa viestintää ja vahvistakaa vaikuttavuuttanne monikanavaisesti
  4. Tutustukaa yhteistyömahdollisuuksiin
  5. Pysykää ajan tasalla muutoksissa

Viesti, joka kestää algoritmit

Rajoitukset ja muutokset voivat tuntua aluksi haastavilta, mutta ne avaavat mahdollisuuden rakentaa viestintää, joka ei ole riippuvainen maksetusta näkyvyydestä. Sen arvo ei katoa, vaikka alustojen säännöt muuttuvat.

Me näemme tämän loistavana hetkenä siirtyä kohti strategisempaa, pitkäjänteisempää ja yhteisöllisempää viestintää.

Lähteet

Meta Platforms, Inc. (2025, July 3).  Ending political, electoral and social issue advertising in the EU. Meta Newsroom.
about.fb.com

Meta Business Help Center. (2024).  About social issue, electoral or political ads. Meta for Business.
www.facebook.com